Hardhouten pindabakjes |
Ik ben een kritisch baasje. Altijd geweest. En het is door de jaren heen
alleen maar erger geworden. Dat komt omdat ik door de loop van de tijd heel wat
heb bijgeleerd, dus ik weet meer dan vroeger. En ik weet nu beter dan ooit als
iets niet klopt of niet authentiek is.
Ik gebruik die kritische houding natuurlijk voornamelijk in mijn werk,
maar ook in dat deel van mijn leven dat zich bezig hield en nog houdt met
levende geschiedenis (LG). En met het daarbij aanleunende re-enactment (RE).
Die kritische geest heeft zich alleen maar verdiept tijdens en na mijn studie
geschiedenis (2003-2009). Sterker nog: die geest werd door al mijn docenten
alleen maar gestimuleerd en aangewakkerd. Het is namelijk een onderdeel van het
hebben van een wetenschappelijke houding als je met een vak, zoals
geschiedenis, bezig bent. Het hoort er gewoon bij. Je past het ook voornamelijk
toe bij onderzoek naar en interpretatie van historische bronnen. Maar je hoort
ook kritisch te zijn op de ‘producten’ die studie en onderzoek opleveren, zoals
boeken, artikelen, documentaires, tentoonstellingen, etc. Inclusief die van jezelf. Vandaar dat
recensies op die gebieden altijd een kritische ondertoon hebben en niet alleen
op de goede, maar ook op de mindere kanten van zo’n ‘product’ de aandacht
vestigen. Daar leert de producent van.
Ik
weet maar al te goed dat het ontvangen van kritiek niet iedereen even
gemakkelijk afgaat. Dikwijls weten mensen wel dat iets wat ze doen niet
helemaal klopt (ik heb het nu voor het gemak even over re-enacters) maar ze
hopen dat ze ermee wegkomen omdat het gemiddelde publiek ‘dat toch niet ziet’.
Als ik het dan wel zie en er wat van zeg kan ik enkele verschillende soorten
reacties verwachten:
1
Men geeft ruiterlijk toe dat ik gelijk heb. Komt
het minste voor.
2
Men geeft het toe, maar zegt erbij dat ze nog
geen tijd, gelegenheid, geld of zin hadden om het bewuste onderwerp te
verbeteren. Komt redelijk veel voor.
3
Men zegt dat ik ongelijk heb. Ik kan dan verder
gaan met het produceren van argumenten en dan kan men alsnog in reactie 1 of 2
vervallen. Komt ook weinig voor.
4
Of men accepteert het niet en maakt mij uit voor
een ouwe zeur, azijnpisser, authenticiteitsnazi of spelbreker. En dat ik altijd
afbrekende kritiek heb in plaats van opbouwende. Komt heel veel voor!
Dat laatste bestaat trouwens
niet: opbouwend of afbrekend. Dat iets zo gevoeld wordt komt uit de houding van
de ontvanger voort, niet uit de gever (al zal er best wel eens iemand zijn die
een ander via kritiek gewoon onderuit wil halen of zelfs kwaad wil doen).
Reageerders 1 en 2 zullen de kritiek namelijk als opbouwend ervaren en 3, maar
vooral 4, als afbrekend. Schuldgevoel en de realisatie gesnapt te zijn, zullen
hier de oorzaak van zijn. Denk ik, maar ik ben geen psycholoog.
De ervaring leert
dat bij dergelijke kritiek in een persoonlijk gesprek, tussen twee mensen, als
je elkaars gezicht en lichaamstaal kunt zien, reactie 1 en 2 in verhouding veel
het gevolg zijn. Iemand die in een groep
die kritiek krijgt zal eerder op wijze 3 en veelal als 4 reageren, want die
denkt voor de groep af te gaan. En als het via één van de social media gaat,
waabij je geen nuances in je kritiek kunt aanbrengen (tenzij je je tekstje
omgeeft met allerlei mitsen en maren en smileys) en je iemands gezichtsuitdrukking
niet kunt zien, is bijna louter reactie 4 het gevolg.
Het
heeft er veel van weg dat degene die de kritiek ontvangt denkt dat hij of zij
persoonlijk wordt aangevallen. Het schijnt dat dan een afweermechanisme start dat
op een felle persoonlijke aanval uitdraait. In plaats van met tegenargumenten
te komen (die zijn er meestal niet en dat weet de ‘aangevallene’ meestal zelf
ook wel) wordt de criticus in een kwaad daglicht gezet. Men speelt op de man om
af te leiden van het onderwerp waar het eigenlijk over gaat.
“Waar
bemoei je je mee?” is daarbij een veel
gehoorde vraag. Duidelijk is dikwijls dat de aangesprokene niet begrijpt dat je
door bijv. een foto van jezelf in historische kleding op Facebook te zetten je
niet alleen complimenten kunt verwachten (vooral van mensen die geen verstand
van die kleding hebben) maar ook kritiek op wat er eventueel niet goed aan is.
En dat geldt zeker als je zo’n foto op een re-enacters forum zet. Tussen alle
zoete likes en ‘prachtigs, geweldigs, moois en knaps’ zal zo’n kritische
opmerking als ‘zuur’ ervaren worden. Het is een domper en dat vindt niemand
leuk. Maar het is wel kinderachtig om de
boodschapper af te schieten in plaats van de ‘rotte plek’ aan te pakken.
Vroeger,
toen ik nog bestuurslid van die Landen van Herwaerts Over was, stond ik al
bekend als streng. Nieuwe leden hadden dikwijls bepaalde, niet erg kloppende
ideeën over de middeleeuwen en die moest ik dan, voor zover ik dat toen zelf
wist, ombuigen naar een realistischer opvatting. Dat werd me toen ook niet
altijd in dank afgenomen, ondanks dat dit altijd (op één keer na…) in
tweegesprekken of in kleine kring gebeurde. Het heeft de vereniging diverse
leden gekost, terwijl die met zijn 150-175 leden toch meestal tot de grootste
van Nederland behoorde. Zij die bleven werden op den duur zelf deskundigen en
hebben nu nog net zo’n kritische houding. Zij die weggingen sloten zich soms
aan bij clubs die het niet zo nauw met de authenticiteit namen en dat kun je,
tot op de dag van vandaag, nog steeds zien. Of ze zetten zelf een vereniging op
die wel volgens hun ideeën opereerde. Veel van die clubs bestaan inmiddels trouwens
niet meer.
Mijn
uitgangspunt is altijd geweest: als je pretendeert mensen uit het verleden voor
te stellen heb je de morele plicht dat zo goed mogelijk onderbouwd te doen.
Zeker als je het publiek wilt voorlichten over hoe het er vroeger aan toeging.
Als je dat niet doet pleeg je geschiedvervalsing en zadel je degenen voor wie
je je als historisch personage uitdost op met een niet kloppend beeld. Ik vind
dat ethisch, maar ook wetenschappelijk gezien, niet kunnen. En misschien is dat
wel hetzelfde. Als ik dus kritiek heb is
mijn enige doel te voorkomen dat je als persoon of groep een educatieve flater
slaat en af gaat voor de kijker. Dat zelfs in schoolboeken, musea, romans,
films en games onhistorische onzin wordt verteld is daarbij geen excuus. Iemand
die levende geschiedenis pretendeert te doen, en daar hoort ook re-enactment
bij, is verplicht dat zo correct mogelijk te doen met medeneming van alle
kennis die er over de periode en het gekozen voorbeeld te vinden is. Geschiedenis
is echt gebeurd; het is geen fantasy. Beginners en kinderen kunnen dikwijls
geëxcuseerd worden, maar eigenlijk kun je het zodra je je in het openbaar
vertoont als uitvoerder van een stukje geschiedenis niet veroorloven dat fout
te doen.
De auteur bij de eerste paal van Archeon november 1991 |
Dat
is mijn uitgangspunt altijd geweest. Oh, ik heb ook fouten gemaakt, verkeerde
kledingstukken aangehad van de verkeerde stof en zelfs dingen beweerd waarover
ik later las of hoorde dat ze niet klopten. Ik heb echter wel altijd de kritiek
die daarop kwam aanvaard en geprobeerd het zo snel mogelijk wel goed te doen.
Ik herinner me nog steeds de eerste keer dat dat met mij gebeurde. Het was
tijdens het slaan van de eerste paal van de gebouwen in Archeon in de herfst
van 1991, toen we als LHO voor het eerst in het openbaar in onze kostuums
verschenen. Een inmiddels goede vriend maakte toen de zeer terechte opmerking
dat ze in de middeleeuwen vast geen van hardhout gedraaide pindabakjes van de
HEMA gebruikten om uit te eten. Ik kreeg een rooie kop en heb zo snel mogelijk
dat bakje vervangen door betere houten exemplaren. Ik ben hem daar nog altijd
dankbaar voor en heb hem dat een paar maanden geleden ook nog eens verteld. Hij
moest er hartelijk om lachen, maar was zelf het hele voorval glad vergeten.
Er zijn
daarna nog honderden van die momenten geweest, niet het minst tijdens mijn
studie geschiedenis, toen ik in zes jaar tijd veel meer (af)leerde over de
middeleeuwen (en andere historische perioden) dan gedurende de vijftien jaar
daarvoor. Ik wil eigenlijk graag dat de mensen die mijn kritiek ontvangen,
diezelfde ervaringen krijgen en die op een positieve manier kunnen verwerken in hun hobby (of werk). Meer
niet. Maak er gebruik van, doe er je voordeel mee, maar trek je lange tenen in
en blaas je korte lontje uit; ik val jou niet aan, ik wijs op iets dat niet
klopt. En daar kun je van leren.
Wij vinden het altijd fijn om goede kritiek te krijgen op onze levende geschiedenis uitbeeldingen. Je kan nooit alles weten. Hoe verder je terug gaat in de tijd hoe meer hiaten er vallen. Wij pretenderen niet de waarheid in pacht te hebben en horen graag van anderen hun mening. Mijn ervaring echter met mensen waarvan je mag verwachten dat ze er meer van weten door bv studie, is dat ze de boot afhouden, je eigenlijk niets willen vertellen of botweg beweren: zo is het. Zeer vervelend is het als je van mede-levende geschiedenis mensen een "veeg uit de pan" krijgt omdat zij het zeker weten omdat ze het van die en die hebben..... Of mensen die vinden dat ze boven je staan omdat ze al veel langer hiermee bezig zijn en dus vinden meer te weten.
BeantwoordenVerwijderenHet is niet goed als je niet voor commentaar vatbaar bent. Binnen de levende geschiedenis moet je je juist blijven verdiepen in nieuwe ideeën en ontwikkelingen, ontdekkingen. Je kennis delen en de kennis van anderen ter harte nemen.
Groetjes Britt Makkinga
Wij willen altijd graag kritiek van iemand met kennis. Helaas krijg je te vaak kritiek van betweters (collega re-enactors) die het hebben van horen zeggen uit de 4de macht. En met die mensen valt niet te praten.
BeantwoordenVerwijderenDe andere kant: als je met vragen komt bij mensen die er voor gestudeerd hebben dan of zeggen ze niets, of zijn ze plots hun info kwijt of zeggen ze : het is gewoon zo.
Natuurlijk, hoe verder terug in de tijd hoe moeilijker het is om daar informatie over te krijgen maar de mensen die het zouden moeten weten verdenk ik er van info achte te houden.
Als je je met levende geschiedenis bezig houdt moet je het ook levend houden: blijven studeren en er over blijven praten en discusiëren. Hoe het toen werkelijk was zullen we nooit met 100% weten, alleen al omdat wij van deze tijd zijn met onze ideeën en inzichten.
Dus blijf je kennis rond strooien en kritiek leveren, dat verdient de geschiedenis!
Groetjes Britt
Dank voor je opmerkingen, Britt. Je weet dat ik kritisch ben, maar ik onderbouw altijd wat ik doorgeef en speel nooit op de man. Dat hoop ik met deze blog voort te zetten.
Verwijderen