Tussen het gewone volk duiken in Nijmegen in 2009 ineens twee hoeren op. |
De eerste keer dat ik bij een
historisch evenement werd geconfronteerd met middeleeuws bloot was in 1997
tijdens een festival rond de Walburgkerk in Zutphen. Een lokale club had in een
steegje achter de kerk een ‘bordeel’ gebouwd van wat planken en doeken en
daarin en erbij verbleven een aantal dames die ‘hoeren’ moesten voorstellen. Ze
hadden decolletées en één van hen had haar schouder ontbloot. Hoe ze gedacht hadden hun act in te vullen
was niet geheel duidelijk. Af en toe verdween er een passant aan de hand van
één van die dames achter de lappen en dan klonk er wat gegiechel, waarna de
‘klant’ er na een minuut of zo met rooie kop weer uitkwam. Intussen gedroegen
de anderen zich zoals ze dachten dat antieke hoeren dat deden. En dat op de
‘Hollandse acteurs’ manier dus lacherig en houterig en niet wetend waar je je
handen moet laten.
Ik
vroeg me toen al af waar dit alles op
gebaseerd was. Waarschijnlijk op wat men in films gezien had, want uit de
bronnen kom je niet veel tegen over prostitutie. Alleen in de keuren van de
diverse steden staan wel regels waaraan de hoeren moesten voldoen: alleen hun
beroep uitoefenen in bepaalde buurten of huizen, dus niet erbuiten komen anders
kregen ze een boete. Ook mochten ze niet later dan bijvoorbeeld tot de laatste
klok hun beroep uitoefenen en mochten ze na die tijd ook geen kaars meer voor
hun raam zetten. Ook kwade herbergen oftewel bordelen waren aan strenge regels
met hoge boetes gebonden. Er staat nog een aardig stukje over in Het werk van de vos (Zutphen (!) 1985)
van Dick Berents.
Toen
we met de LHO begonnen hadden we wel eens gelezen dat hoeren goed herkenbaar
over straat moesten gaan, door bijvoorbeeld iets geels te dragen. Geel was
namelijk een ‘duivelse’ kleur. Ik vroeg me toen al af hoe dat zat als je de
livrei van de Hollandse graaf droeg die als wapen een rode leeuw op geel had.
Bij nadere beschouwing ging het over die kledingkeuren meestal over de echt
grote buitenlandse steden, als Londen, Keulen en Milaan en vooral de metropolen
langs de Middellandse Zee, waar 30.000 tot 100.000 mensen woonden. In het
volkrijke Parijs droegen hoeren trouwens geen tekens etc. maar ze mochten geen
kleding met bont of fluweel dragen, anders volgde inbeslagname en een boete.
Instructief is hierbij het boek van Esther Cohen, Peacable domain, certain justice (Hiversum 1996). Een flinke plaats
als Dordrecht telde in de veertiende eeuw zo’n 10.000 mensen en ik maak me
sterk dat iedereen wist wie de hoeren waren. En iedereen wist waar die woonden of werkten: buiten de
Minderboederspoort. En de meeste andere steden bij ons waren veel kleiner.
De
gemiddelde middeleeuwer had niet veel moeite met zaken als seks en naaktheid,
maar hij of zij waakte ervoor om in het openbaar te veel bloot te tonen. Dat
was voor binnen, in de eigen kamer. Vrouwenbenen en –halzen bleven de hele
middeleeuwen door bedekt, behalve in de mode-uitingen van de midden veertiende
en weer in de laat vijftiende eeuw toen decolleteés in waren. Maar alleen voor
de elite en dan voornamelijk bij jonge, huwbare vrouwen. Een gewone, nette
burgervrouw deed dat niet. Je kon zelfs beboet worden als je er te schandelijk
bijliep. Dus waarom zou een hoer dat doen als iedereen toch al wist wie ze was?
En ze riskeerde ook liever geen boete, want die konden hoog uitvallen. Het is
dus bijzonder onwaarschijnlijk dat hoeren er bloot bijliepen. Of bijvoorbeeld
met onbedekt haar. Ik ken geen afbeeldingen van hoeren die buitenshuis zonder
hoofdkleden of met ontblote ledematen rondliepen.
Prostitutie
was ook nergens verboden; het was een noodzakelijk kwaad. Als ze maar in de hen
aangewezen paar straten of stegen bleven en niet na de avondklok werkten. In
sommige steden mochten ze dan ook nog niet op straat klanten aanspreken, maar
wel in kroegen en badhuizen komen. Als ze in overtreding gesnapt werden kostte
het hen een boete of het bovenste kleed (en dan had je nog je onderkleed aan)
en dat gold ook voor hun klant als die getrouwd of geestelijke was. Meer niet.
En
dan kom je in 2009 ook bij het Gebroeders van Limburg Festival ineens een paar dames met decolletée en ontblote schouders
en niks op hun hoofd tegen, die brutaal weg in de optocht meelopen. En ook nog
eens in iets dat als zestiende-eeuwse rocken herkenbaar was (de broers overleden in 1416), maar daar gaat
hier even niet over. Protest hielp niet
en ze kwamen terug. Wie weet lopen ze er nog, maar ik ben sinds 2011 niet meer
wezen kijken want ik kan er niet meer tegen (en wel hierom).
Geen opmerkingen:
Een reactie posten